کنترل هماهنگ ردیابی مسیر حرکت خودرو الکتریکی موتور در چرخ با پیاده‌سازی کنترل مقاوم و کنترل بهینه

نوع مقاله : مقاله مکانیک

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مکانیک، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

2 عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده

هدف از این پژوهش توسعه یک سیستم الگوریتم یکپارچه جهت ردیابی مسیر حرکت خودرو در سناریوی تعویض خط دوگانه با شرایط بحرانی می‌باشد. سیستم کنترل پیشنهادی شامل دولایه می‌باشد. لایه اول وظیفه کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد و از پیاده‌سازی دو نوع کنترلر متفاوت در سیستم الگوریتم پیشنهادی بهره‌مند می‌باشد. در لایه اول، از کنترلر مود لغزشی جهت کنترل حرکت طولی خودرو استفاده می‌گردد و وظیفه کنترل حرکت جانبی خودرو بر عهده کنترلر مبتنی بر پیش‌بینی مدل می‌باشد. لایه دوم، شامل یک تابع توزیع بهینه جهت تخصیص گشتاور چرخشی به چهار تایر خودرو می‌باشد. به منظور در نظر گرفتن رفتار واقعی خودرو، دینامیک غیرخطی تایر لحاظ می‌گردد. الگوریتم کنترل پیشنهادی در سناریوهای مختلف با شرایط متفاوت کاری و شرایط بحرانی و اضطراری مورد تحلیل و بررسی واقع می گردد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌های انجام شده عملکرد مطلوب و اثربخش الگوریتم کنترل پیشنهادی را به نمایش می‌گذارد. همچنین جهت صحه‌گذاری شبیه‌سازی‌های انجام شده از نرم‌افزارهای متلب/کارسیم استفاده می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Motion path following coordinated control for in-wheel motor electric vehicle via implementation robust control and optimal control

نویسندگان [English]

  • Mohammad amin Ghomashi 1
  • Reza Kazemi 2
1 Faculty of Mechanic,
2 Professor in Faculty of Mechanic, KNTU
چکیده [English]

The purpose of this research is to develop an integrated control algorithm system to track the vehicle path in the double lane change scenario with critical conditions. The proposed control system includes two layers. The first layer is responsible for controlling the motion of the vehicle and benefits from the implementation of two different types of controllers in the proposed algorithm system. In the first layer, the sliding mode controller is used to control the longitudinal movement of the vehicle, and the task of controlling the lateral movement of the vehicle is the responsibility of the controller based on model prediction control. The second layer includes an optimal distribution function for allocating rotational torque to the four vehicle tires. In order to consider the real behavior of the vehicle, the nonlinear dynamics of the tire is considered. The proposed control algorithm is analyzed and investigated in different scenarios with different working conditions and critical and emergency conditions. The results of the performed simulations show the optimal and effectiveness performance of the proposed control algorithm. Also, MATLAB/Carsim software is used to validate the performed simulations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Path Following
  • Sliding Mode
  • Stability
  • Sliding Surface
  • In-wheel Motor