بهینه سازی گشتاور در موتورهای سنکرون رلوکتانسی با استفاده از روش سطح پاسخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی مهندسی برق، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، لرستان، ایران

2 گروه پژوهشی ماشین های الکتریکی، جهاد دانشگاهی، شاخه دانشگاه خواجه نصیر طوسی

چکیده

یکی از چالش های اصلی در طراحی الکترومغناطیسی موتورهای سنکرون رلوکتانسی (SynRM) عبارتست از بهبود مشخصه گشتاور الکترومغناطیسی تولید شده. در این مقاله‏، یک تکنیک جدید برای بهینه سازی رتور در SynRM ها با ساختار ناهمسان متورق شده به صورت مورب بر پایه روش سطح پاسخ (RSM) به منظور کاهش نوسانات (ریپل) گشتاور با حفظ گشتاور متوسط ارائه می شود. در این روش، به منظور کاهش ریپل گشتاور و افزایش گشتاور متوسط در SynRM، موقعیت شعاعی و ضخامت موانع شار مغناطیسی (FB) رتور که دارای فرم هذلولی هستند در ناحیه وسط شان به عنوان متغیر بهینه سازی در نظر گرفته می شوند. بدین منظور، دو توپولوژی برای رتور از SynRM آنالیز شده به ترتیب شامل 3 FB و 4 FB در هر قطب در نظر گرفته می شود. برای هر توپولوژی از رتور، فرآیند بهینه سازی از طریق طراحی آزمایشات در فضاهای از پیش تعریف شده برای متغیرهای بهینه سازی با استفاده از RSM و اجرای آنها با استفاده از روش اجزای محدود (FEM) شروع می شود. به منظور بررسی تاثیر پارامترها روی گشتاور الکترومغناطیسی و پیدا کردن نقاط بهینه، آنالیز نتایج حاصل از طراحی آزمایشات با روش RSM از طریق ایجاد رگرسیون چند جمله ای برای توابع هدف انجام می شود. نتایج بهینه که خیلی حساس به تغییرات هندسی FB ها نیز هستند، کاهش چشمگیر در ریپل گشتاور بدون کاهش مقدار متوسط گشتاور را نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Torque Optimization in Synchronous Reluctance Motors Using Response Surface Methodology

نویسندگان [English]

  • Farhad Rezaee-Alam 1
  • Abbas Nazari-Marashi 2
1 Department of Electrical Engineering, Faculty of Engineering, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
2 Electrical Machine Research Group, ACECR, Khajeh Nasir Toosi University of Technology Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the main challenges in electromagnetic design of synchronous reluctance motors (SynRMs) is to improve the quality of produced electromagnetic torque. In this paper, a new technique is presented for rotor optimization of SynRMs with the configuration of transversally laminated anisotropic (TLA) based on the response surface methodology (RSM) to reduce the torque ripple while maintaining the average value of produced electromagnetic torque. In this method, the radial position and thickness in the middle region of rotor flux barriers (FBs) with hyperbolic shape are optimized to achieve the minimum torque ripple and maximized average torque. To this end, two rotor topologies including 3 and 4 FBs per pole are considered for the analyzed SynRM. The optimization process is then started for each topology through designing the experiments in predefined space by using the RSM and conducting them by using the finite element method (FEM). The analysis of respone surface design is then done through constructing the polynomial regression for objective functions to study the effect of parameters on the torque ripple and the average torque. The optimal results which are very sensitive to geometry variations show a significant reduction in torque ripple without decreasing the average torque.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Synchronous Reluctance Motor (SynRM)
  • Response Surface Methodology (RSM)
  • Flux Barrier (FB)
  • Torque

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 06 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 10 خرداد 1404