بررسی تاثیر مدلسازی زبری سطح بر پارامترهای همودینامیک جریان خون در آنوریسم‌ آئورت سینه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران

2 دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی قم، قم

چکیده

در سال‌های اخیر شبیه‌سازی های عددی جریان خون در عروق و رگ‌ها به درک مکانیزم-های برخی بیماری‌های این حوزه و انتخاب سناریوی درمان مناسب کمک موثری کرده است. در این پژوهش، جریان خون در یک هندسه واقعی از رگ آئورت سینه ای یک بیمار مبتلا به آنوریسم به صورت عددی مدل شده است. اثر زبری سطح رگ به همراه رژیم جریان و انواع مدل‌های توربولانسی بر تنش برشی دیواره و پارامترهای همودینامیکی همچون تنش برشی متوسط دیواره، زمان اقامت نسبی و شاخص برش نوسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد، وجود زبری باعث افزایش مساحت نواحی دارای مقادیر بالای RRT می شود. همچنین افزایش زبری باعث کاهش وسعت نواحی دارای TAWSS با مقادیر بالا می‌شود. وجود آنوریسم و همچنین افزایش زبری سطح ، باعث افزایش فشار متوسط درون رگ می‌شود. در تمامی رژیم‌ها و مدل‌هایی که در این مقاله بررسی شده است، الگوی کلی توزیع TAWSS، تقریبا یکسان است. TAWSS در ناحیه کیسه آنوریسم دارای مقادیر پایینی است. در همه مدل‌ها مقادیر بالایی از OSI در حوالی ناحیه قوس آئورت مشاهده می‌شود و و زبری سطح تاثیر معناداری بر OSI ندارد. با توجه به نحوه توزیع پارامترهای همودینامیکی، نواحی انتهایی کیسه آنوریسم و قوس داخلی آئورت در بیمار بررسی شده مستعد بیماری تصلب شرائین هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of surface roughness modeling on hemodynamics of blood flow in thoracic aortic aneurysm

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza sharifi 1
  • mahdi sahebi 2
1 Faculty of Mechanical Engineering, Qom University of Technology, Qom, Iran
2 Department of mechanical engineering, Qom university of technology, Qom, Iran
چکیده [English]

In recent years, numerical simulations of blood flow in arteries have effectively contributed to understanding the mechanisms of some cardiovascular diseases and selecting the appropriate treatment scenario. In this study, blood flow in a real geometry of the thoracic aortic artery of a patient with aneurysm was numerically modeled. The effect of vessel surface roughness along with flow regime and various turbulence models on wall shear stress (WSS) and hemodynamic parameters such as time average wall shear stress (TAWSS), relative residence time (RRT), and oscillatory shear index (OSI) were investigated. The simulation results show that the presence of roughness increases the area of areas with high RRT values. Also, increasing roughness reduces the area of regions with high TAWSS values. Increasing surface roughness increase the average pressure inside the vessel. In all the regimes and models studied in this article, the general pattern of TAWSS distribution is almost the same. TAWSS has low values in the aneurysm sac region. High values of OSI are observed around the aortic arch region. Considering the distribution of hemodynamic parameters, the end regions of the aneurysm sac and the inner aortic arch in the studied patient are susceptible to atherosclerosis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thoracic aortic aneurysm (TAA)
  • wall shear stress (WSS)
  • oscillatory shear index (OSI)
  • relative residence time (RRT)
  • roughness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 21 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 17 تیر 1404