بررسی عملکرد مبدل کاهنده‌ی دمای کاتالیزور خودرو مجهز به سیستم الکترومکانیکی کنترل دما

نوع مقاله : مقاله مکانیک

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مهندسی مواد و ساخت و تولید، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استادیار، گروه مهندسی مواد و ساخت و تولید ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

کنترل دمای کاتالیزور خودرو یکی از عوامل مؤثر در بهبود کارایی این قطعه است. ساختار درونی کاتالیزور برای تبدیل بهینه گازهای خروجی از موتور باید در شرایط دمایی خاصی قرار بگیرد. نتایج نظری و تجربی نشان می‌دهد که ساختار درونی کاتالیزور در محدوده دمایی ̊C ۳۰۰ تا ̊C 6۰۰ بیش‌ترین میزان تأثیرگذاری را روی گازهای گلخانه‌ای دارد. در این پژوهش برای جلوگیری از انحراف دمای کاتالیزور از حدود تعریف‌شده راهکاری به‌صورت نظری بررسی شده است. برای جلوگیری از افزایش بیش‌ازحد دمای کاتالیزور از مبدل کاهنده‌ی دما نوع دولوله با جریان ناهمسو استفاده شده است. این قطعه قبل از کاتالیزور خودرو نصب شده و گازهای خروجی از موتور ابتدا از مبدل کاهنده‌ی دما عبور کرده و سپس وارد کاتالیزور می‌شود. در پژوهش پیش رو مبدل کاهنده‌ی دما با ۴ طول m5/0، m 1، m5/1 و m2 طراحی و به صورت حل عددی، معادلات حاکم با استفاده از گسسته سازی به روش حجم محدود در نرم افزار فلوئنت بررسی شد و وضعیت انتقال حرارت و تاثیر آنها در کاهش دمای گاز ورودی به کاتالیزور خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته است. مبدل کاهنده‌ی دما با طول m5/0کاهش دمای مطلوب و مورد نیاز را ایجاد می کند و دمای گاز خروجی از موتور که در مواقع بحرانی ̊C 5۰۰ است را به دمای ̊C 6/291 می رساند. با انتخاب مبدل کاهنده‌ی دما و فعال شدن خودکار عملیات گردش سیال در دمای بحرانی، سیستم الکترومکانیکی برگرفته از حسگرها و عملگرها طراحی و عملکرد آن بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the performance of a car catalyst cooling converter equipped with an electromechanical temperature control system

نویسندگان [English]

  • محمدجواد رستم اف 1
  • Seyyed Mohammad Arab 2
  • Hassanali Rasouli 3
  • Asgar Minaei 4
1 M.Sc., Department Of Mechanical Engineering, National University Of Skills(NUS),Tehran,iran
2 Associate Professor, Department of Materials and Manufacturing Engineering, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Assistant Professor, Department of Materials and Manufacturing Engineering, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
4 Associate Professor, Department of Mechanical Engineering, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Controlling the temperature of the car catalyst is one of the effective factors in improving the efficiency of this part. The internal structure of the catalyst must be placed under certain thermal condition for optimally converting of exhaust gases. The theoretical and experimental results show that the internal structure of the catalyst in the temperature range of 300 °C to 600 °C has the greatest effect on greenhouse gases conversion. In this research, a theoretical solution has been proposed to prevent the deviation of the catalyst temperature from the defined limits. In order to prevent the raisin up the temperature of the catalyst, a double-walled converter with an asymmetric flow has been used. This part is installed before the car catalyst. The exhaust gases pass through it and then enter the catalyst. The cooler designed with four different lengths of 0.5 m, 1 m, 1.5 m and 2m. the performance of the design is investigated numerically using a commercial finite volume code. The state of heat transfer and its effect on the gaeses temperature reduction has been evaluated. According to the results, the 0.5 m in length cooler reduced the temperature to 291.6 °C. By selecting the temperature reducing converter and automatically activating the fluid circulation operation at the critical temperature, the performance of the electromechanical system derived from sensors and actuators have been investigated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • car catalyst, temperature control
  • reducing emissions
  • control unit
  • temperature reducing converter
  • numerical simulation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 13 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 31 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 24 آبان 1404