ارائه مدلی جهت زمانبندی تولید و حمل‌ونقل قطعات در صنعت خودرو (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)

نوع مقاله: پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سمنان

چکیده

   یکی از دلایل عدم رقابت پذیری صنعت خودرو در داخل کشور، مدیریت نادرست در تامین قطعات اولیه و حمل آنها به شرکتهای خودروساز داخلی است. این مقاله با ارائه رویکردی یکپارچه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به زمانبندی سفارشات در مراحل تولید و حمل شامل تخصیص سفارشات به تامین کنندگان و وسایل نقلیه، تعیین توالی تولید در تامین کنندگان و نحوه‌ی حمل سفارشات به شرکت ایران خودرو دارد. ناوگان حمل و نقل مربوط به انتقال سفارشات از قطعه سازان به شرکت خودروساز نیز یک ناوگان مشترک در نظر گرفته شده است. به منظور حل مساله از یک الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج مقایسه مدل پیشنهادی با رویکرد غیریکپارچه و همچنین توسعه الگوریتم ارائه شده برای نزدیکترین مساله در ادبیات موضوع به مساله ما روی تعداد زیادی از مسایل مختلف نشان از برتری مدل پیشنهادی دارد. از سوی دیگر مقایسه نتایج حاصل از مدل پیشتهادی با شرایط واقعی شرکت ایران خودرو نشان از برتری قابل ملاحظه الگوریتم پیشنهادی دارد.   یکی از دلایل عدم رقابت پذیری صنعت خودرو در داخل کشور، مدیریت نادرست در تامین قطعات اولیه و حمل آنها به شرکتهای خودروساز داخلی است. این مقاله با ارائه رویکردی یکپارچه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به زمانبندی سفارشات در مراحل تولید و حمل شامل تخصیص سفارشات به تامین کنندگان و وسایل نقلیه، تعیین توالی تولید در تامین کنندگان و نحوه‌ی حمل سفارشات به شرکت ایران خودرو دارد. ناوگان حمل و نقل مربوط به انتقال سفارشات از قطعه سازان به شرکت خودروساز نیز یک ناوگان مشترک در نظر گرفته شده است. به منظور حل مساله از یک الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج مقایسه مدل پیشنهادی با رویکرد غیریکپارچه و همچنین توسعه الگوریتم ارائه شده برای نزدیکترین مساله در ادبیات موضوع به مساله ما روی تعداد زیادی از مسایل مختلف نشان از برتری مدل پیشنهادی دارد. از سوی دیگر مقایسه نتایج حاصل از مدل پیشتهادی با شرایط واقعی شرکت ایران خودرو نشان از برتری قابل ملاحظه الگوریتم پیشنهادی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a model for production and transportation scheduling in automotive industry (a case study: Iran Khodro)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Beheshtinia
  • Milad Nozari
چکیده [English]

One of the main reasons for lack of competitiveness in automotive production in our country is mismanagement in supply of primary parts and transporting them to the domestic auto companies. This paper presents an integrated approach in order to make decisions to schedule orders of production and transportation, including assigning orders to suppliers and vehicles, sequencing production orders for suppliers and the way they are transported to Iran Khodro company. A shared transportation navigation is also considered in the problem. In order to optimize decisions in the proposed model, a genetic algorithm is used. In comparison to integrated and non-integrated models and the developed genetic algorithms used recently in the literature, the algorithm suggested in this paper gives a better performance. Furthermore, when compared to a real case, the proposed algorithm in this paper showed superior results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • scheduling
  • supply chain
  • Genetic algorithm
  • Transportation

1 [ سیدحسامالدین ذگردی، محمد علی بهشتینیا، "یکپارچگی زمانبندی حمل و نقل در زنجیره تامین با وسائط نقلیه دارای ظرفیتهای
متفاوت"، مجله پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 6 ، شماره 3 )پیاپی 20 ،) 1388 ، صفحه 244 - 233 .
[2] A.D. Yimer, and K. Demirli, "A genetic approach to two-phase optimization of dynamic supply chain scheduling", Computers & Industrial Engineering, Vol. 58, No. 3, 2010, pp. 411-422.
[3] I. Averbakh, "On-line integrated production–distribution scheduling problems with capacitated deliveries", European Journal of Operational Research, Vol. 200, No. 2, 2010, pp. 377-384.
[4] M. Rostamian Delavar, M. Hajiaghaei-Keshteli, and S. Molla-Alizadeh-Zavardehi, "Genetic algorithms for coordinated scheduling of production and air transportation", Expert Systems with Applications, Vol. 37, No. 12, 2010, pp. 8255-8266.
[5] B. Scholz-Reiter, E.M. Frazzon, and T. Makuschewitz, "Integrating manufacturing and logistic systems along global supply chains", CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, Vol. 2, No. 3, 2010, pp. 216-223.
[6] R. Bhatnagar, P. Mehta, and C. Chong Teo, "Coordination of planning and scheduling decisions in global supply chains with dual supply modes", International Journal of Production Economics, Vol. 131, No. 2, 2011, pp. 473-482.
[7] W.-K. Yeung, T.-M. Choi, and T.C.E. Cheng, "Supply chain scheduling and coordination with dual delivery modes and inventory storage cost", International Journal of Production Economics, Vol. 132, No. 2, 2011, pp. 223-229.

[8] S.-C. Liu, and A.-Z. Chen, "Variable neighborhood search for the inventory routing and scheduling problem in a supply chain", Expert Systems with Applications, Vol. 39, No. 4, 2012, pp. 4149-4159.
[9] Y. Mehravaran, and R. Logendran, "Non-permutation flowshop scheduling in a supply chain with sequence-dependent setup times", International Journal of Production Economics, Vol. 135, No. 2, 2012, pp. 953-963.
[10] H. Osman, and K. Demirli, "Economic lot and delivery scheduling problem for multi-stage supply chains", International Journal of Production Economics, Vol. 136, No. 2, 2012, pp. 275-286.
[11] I. Averbakh, and M. Baysan, "Approximation algorithm for the on-line multi-customer two-level supply chain scheduling problem", Operations Research Letters, Vol. 41, No. 6, 2013, pp. 710-714.
[12] J. Ren, D. Du, and D. Xu, "The complexity of two supply chain scheduling problems", Information Processing Letters, Vol. 113, No. 17, 2013, pp. 609-612.
[13] S. Kabra, M.A. Shaik, and A.S. Rathore, "Multi-period scheduling of a multi-stage multi-product bio-pharmaceutical process", Computers & Chemical Engineering, Vol. 57, 2013, pp. 95-103.
[14] M.A. Shaik, and C.A. Floudas, "Improved unit-specific event-based continuous-time model for short-term scheduling of continuous processes: Rigorous treatment of storage requirements", Industrial & engineering chemistry research, Vol. 46, No. 6, 2007, pp. 1764-1779.
[15] C.A. Ullrich, "Integrated machine scheduling and vehicle routing with time windows", European Journal of Operational Research, Vol. 227, No. 1, 2013, pp. 152-165.
[16] A. Thomas, et al., "A resource constrained scheduling problem with multiple independent producers and a single linking constraint: A coal supply chain example", European Journal of Operational Research, Vol. 236, No. 3, 2014, pp. 946-956.
[17] E. Selvarajah, and R. Zhang, "Supply chain scheduling at the manufacturer to minimize inventory holding and delivery costs", International Journal of Production Economics, Vol. 147, Part A, 2014, pp. 117-124.
[18] T. Sawik, "Joint supplier selection and scheduling of customer orders under disruption risks: Single vs. dual sourcing", Omega, Vol. 43, 2014, pp. 83-95.
[19] E. Muñoz, et al., "Supply chain planning and scheduling integration using Lagrangian decomposition in a knowledge management environment", Computers & Chemical Engineering, Vol. 72, 2015, pp. 52-67.
[20] B. Han, and W.J. Zhang, "On-line Supply Chain Scheduling Problem with Capacity Limited Vehicles", IFAC-PapersOnLine, Vol. 48, No. 3, 2015, pp. 1539-1544.
[21] B. Han, et al., "On-line supply chain scheduling for single-machine and parallel-machine configurations with a single customer: Minimizing the makespan and delivery cost", European Journal of Operational Research, Vol. 244, No. 3, 2015, pp. 704-714.
[22] D.C. Pinha, et al., "Supply Chain Scheduling: A Motorcycle Assembly Case Study", IFAC-PapersOnLine, Vol. 48, No. 3, 2015, pp. 1527-1532.
[23] W. Liu, et al., "A scheduling model of logistics service supply chain based on the mass customization service and uncertainty of FLSP’s operation time", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Vol. 83, 2015, pp. 189-215.
[24] J. Pei, et al., "Serial batching scheduling of deteriorating jobs in a two-stage supply chain to minimize the makespan", European Journal of Operational Research, Vol. 244, No. 1, 2015, pp. 13-25.
[25] J. Ehm, and M. Freitag, "The Benefit of Integrating Production and Transport Scheduling", Procedia CIRP, Vol. Vol. 41, 2016, pp. 585-590.
[26] W. Liu, et al., "The optimal decision of customer order decoupling point for order insertion scheduling in logistics service supply chain", International Journal of Production Economics, Vol. 175, 2016, pp. 50-60.
[27] S. Bruque-Cámara, J. Moyano-Fuentes, and J.M. Maqueira-Marín, "Supply chain integration through community cloud: Effects on operational performance", Journal of Purchasing and Supply Management, Vol. 22, No. 2, 2016, pp. 141-153.
[28] C.N. Potts, and L.N. Van Wassenhove, "A decomposition algorithm for the single machine total tardiness problem", Operations Research Letters, Vol. 1, No. 5, 1982, pp. 177-181.