مدل سازی آماری جذب انرژی لوله های آلومینیومی شیاردار تحت بار فشاری محوری

نوع مقاله : مقاله مکانیک

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سیرجان

2 دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سیرجان

چکیده

این مقاله به بررسی قابلیت جذب انرژی لوله های آلومینیومی پیرسخت شده شیاردار با سطح مقطع دایروی در آزمون لهیدگی محوری می پردازد. در ابتدا با استفاده از شبیه سازی اجزای محدود توسط نرم افزار آباکوس، فرآیند مدل سازی شده و صحت نتایج عددی به کمک نتایج تجربی تایید شد. در ادامه، با استفاده از طراحی آزمایش به روش فول فاکتوریل، تعداد 42 آزمایش طراحی شده و به صورت شبیه سازی اجرا شدند. تاثیر ابعاد، تعداد و الگوی شیارها بر روی نیروی لهیدگی اولیه، جذب انرژی مخصوص و بازده نیروی لهیدگی بررسی شد. به علاوه، با استفاده از آنالیز واریانس میزان مشارکت پارامترهای ورودی مشخص شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تعداد و عرض شیارها به ترتیب مهم ترین پارامترها بر روی نیروی لهیدگی اولیه (تعداد: 29/71% و عرض: 48/27% مشارکت)، جذب انرژی مخصوص (تعداد: 10/37% و عرض: 26/54% مشارکت) و بازده نیروی لهیدگی (تعداد: 19/73% و عرض: 52/20% مشارکت) بوده و پارامتر الگوی شیار تاثیر محسوسی بر روی خواص مذکور ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Statistical modeling of energy absorption of grooved aluminum tubes under axial compression loading

نویسندگان [English]

  • Vahid Modanloo 1
  • Mohammad Dashti Kahnouei 2
  • Amin Safi Jahanshahi 1
1 Mechanical Engineering Department, Sirjan University of Technology, Sirjan, Iran
2 Mechanical Engineering Department, Sirjan University of Technology, Sirjan, Iran
چکیده [English]

In this paper, the energy absorption capability of grooved tubes made of precipitation-hardened aluminum with circular cross-section under axial crushing was investigated. First, the process was modeled using the ABAQUS FE simulation, and the numerical results were verified compared to the experiments. Afterward, 42 experiments were designed via the full factorial design of experiment and performed by simulation. The effect of grooves' dimensions, number, and pattern on the initial peak force (IPF), specific energy absorption (SEA), and crushing force efficiency (CFE) were investigated. In addition, the contribution of the input parameters was determined using the analysis of variance. The obtained results illustrated that the number and width of the grooves are the most important parameters for the IPF (number: 71.29% and width: 27.48% of contribution), SEA (number: 37.10% and width: 54.26% of contribution), and CFE (number: 73.19% and width: 20.52% of contribution), respectively, and the groove pattern has no noticeable effect on the mentioned properties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grooved tube
  • Axial compression
  • Simulation
  • Design of experiment