بهبود پایداری سیستم قدرت در حضور IPFC و DFIG

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهرکرد

2 برق دانشکده فتی دانشگاه شهرکرد

3 دانشکده فنی دانشگاه شهرکرد

چکیده

در این مقاله به بهبود پایداری سیستم قدرت در حضور کنترل‌کننده جریان توان بین‌خطی و ژنراتور القایی دوسوتغذیه پرداخته می شود. روش کنترلی به‌کاررفته مبتنی بر کنترل حالت لغزشی زمان‌ محدود است که قابلیت بالایی در مقابله با تغییرات پارامتری سیستم در قیاس با روش‌های کنترلی خطی مرسوم دارد. این روش، به دلیل ساختار مقاوم خود، پایداری سیستم را در برابر تغییرات پارامترها، تغییر مکان اختلال، و نیز تغییرات زمانی معقول در وقوع اختلال تضمین می‌نماید. این روش کنترلی بر روی ژنراتور القایی دوسوتغدیه، ژنراتورهای سنکرون و کنترل کننده جریان توان بین خطی با رعایت محدودیت ها پیاده سازی گردیده است. این روش نسبت به روش کنترل لغزان داری چتریینگ کمتر زمان صعودو زمان نشست کمتر و سرعت میرایی بالاتری می باشد.برای ارزیابی کارایی این روش، از شبکه 39 باسه NEW ENGLAND استفاده شده که نتایج شبیه‌سازی تاثیر این کنترل‌کننده را با رعایت محدودیت‌ها در جهت بهبود پایداری نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Improving Power System Stability in the Presence of IPFC and DFIG

نویسندگان [English]

  • Saeed Abazari 1
  • Farshid Reisanfard 2
  • Ahmad Hashemi Esfahanin 3
1 university of shahrekord
2 Engineering Faculty, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
3 Engineering Faculty, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

In this paper, the improvement of power system stability in the presence of Interline Power Flow Controller and Doubly-Fed Induction Generator is addressed. The control approach used here is based on finite-time sliding mode control, which demonstrates a high level of robustness against parameter variations compared to traditional linear control methods. Due to its resilient structure, this method ensures system stability despite parameter changes, shifts in disturbance location, and reasonable temporal fluctuations in the occurrence of faults. The control technique is implemented on the Doubly-Fed Induction Generator, synchronous generators, and the Interline Power Flow Controller while observing practical constraints. This method has less chattering compared to the sliding mode control, shorter rise and settling times, higher damping speed, and greater robustness against parameter variations. To evaluate the effectiveness of this approach, the IEEE New England 39-bus test system is used, where simulation results highlight the controller’s impact on stability enhancement, even under imposed limitations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Synchronous generator
  • DFIG
  • IPFC
  • Sliding Mode Control
  • Finite Time Sliding Mode Control