بررسی رفتار مخازن CNG نسل اول تا چهارم خودروها تحت اثر بار ضربه ای

نوع مقاله : مقاله مکانیک

نویسندگان

1 دانشگاه سمنان

2 دانشگاه صنعتی شاهرود

3 دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده

در پژوهش حاضر، در ابتدا، مخازن CNG نسل اول تا چهارم خودروها مدل‌سازی و عملکرد آن‌ها از نظر وزنی با یکدیگر مقایسه شدند. سپس، این مخازن تحت فشار هیدرواستاتیکی 200 بار و با استفاده از معیار گسیختگی سای- هیل در نرم افزار ABAQUS شبیه‌سازی شدند تا از نظر صحت طراحی و استحکام ارزیابی شوند. در نهایت به بررسی میزان آسیب‍های وارده به مخازن تحت ضربه با سرعت و زاویه برخورد متفاوت پرداخته شد. رفتار این مخازن به کمک معیارهای آسیب فلزات و کامپوزیت‍ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت تا مناسب‍ترین نوع مخزن در برابر آسیب ناشی از بارگذاری ضربه‌ای شناسایی شود. صدمات وارد بر بخش فلزی مخازن با به کارگیری معیار آسیب جانسون-کوک و صدمات وارده به بخش کامپوزیت مخازن با استفاده از معیار آسیب هاشین ارزیابی شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد، مخزن نسل چهارم عملکرد بهتری را در برخورد عمودی و افقی با سرعت 30 و 60 کیلومتر بر ساعت از خود نشان می‌دهد. همچنین نسبت به سایر نسل‌ها دارای وزن به مراتب کم‌تری بوده، بطوریکه در مقایسه با نسل اول، حدود 47% سبک‌تر می‌باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation of the behavior of CNG tanks of the first to fourth generation of vehicles under the effect of impact loading.

نویسندگان [English]

  • Alireza Albooyeh 1
  • Shahram Amirabdolahian 2
  • Mohammad Emami 3
1 semnan
2 Shahrood University of Technology
3 Amirkabir University of Technology
چکیده [English]

In this research, firstly, the first to fourth generation tanks of cars was modeled and each of them was compared in terms of weight. The designed tanks were then tested at 200 bar hydrostatic pressure using the criterion of Tsai-Hill failure in the ABAQUS software to confirm the design accuracy and strength. Finally, the amount of damage to tanks under impact loading with different velocities and angles was investigated. The behavior of tanks was analyzed with the help of metal and composite damage criteria to determine the most appropriate type of tank to identify equal damage caused by impact. Simulations of damage to the metal part of the tanks evaluated using the Johnson-Cook criteria and the damage of composite part of the tanks evaluated using the Hashin criteria. The results of this research showed that the fourth generation tank shows much better performance in vertical and horizontal collisions at speeds of 30 and 60 km/hr. Also, compared to other generations, it has much less weight and is about 47% lighter compared to the first generation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • CNG Pressure Vessels
  • Impact
  • Hashin criteria
  • Johnson-Cook criteria
  • Simulation
  • ABAQUS Software