بکارگیری شبیه‌سازی یکپارچه وسایل‌نقلیه و عابرین‌پیاده در ارزیابی سیاست‌گذاری‌های قطارشهری (مطالعه موردی قطعه‌ای از خط یک متروی تهران)

نوع مقاله : مقاله عمران

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه قم

2 مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور فنی و عمرانی مرکز مطالعات شهر تهران

10.22075/jme.2021.22712.2051

چکیده

ارتباط مستقیم و پیوستۀ مسافرین و وسایل‌نقلیه عمومی، بعنوان دو عضو اصلی از یک سامانۀ حمل‌ونقل، باعث شده است که هرگونه بهبود و خللی در بهره‌برداری از سیستم-های حمل‌ونقل عمومی اثر مستقیمی بر روی زمان سفر و زمان انتظار مسافرین داشته باشد. همچنین کاهش زمان سفر و انتظار برای مسافرین از جمله عواملی است که باعث افزایش تمایل عابرین‌پیاده بر استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی می‌شود. از طرفی با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز، که امروزه یکی از قوی‌ترین و قابل‌قبول‌ترین ابزارهای تحلیل سیستم‌ها هستند، می‌توان استراتژی‌های مختلف را شبیه‌سازی نموده و سپس مورد ارزیابی قرار داد. در این پژوهش با استفاده هم‌زمان از نرم‌افزارهای ایمسان و لجیون، اجزا شبکه مورد نظر شامل قطار شهری، ایستگاه‌ها و احجام تردد عابرین پیاده شبیه‌سازی و محدوده ایستگاه قیطریه تا شهید حقانی از خط 1 مترو تهران مدل‌سازی شد. با ساخت مدل بر اساس زمان‌بندی‌های حال حاضر مترو و تغییر زمان‌بندی تردد قطارها مشاهده گردید که با درنظر گرفتن سرفاصله زمانی معادل 5 دقیقه، مجموع زمان انتظار مسافرین حدود 15 درصد نسبت به حالت فعلی کاهش می‌یابد. همچنین کاهش یک دقیقه‌ای سرفاصلۀ زمانی و در نظر گرفتن آن معادل 4 دقیقه، کاهش 45 درصدی در زمان انتظار مسافرین را در پی خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using the integrated passenger and vehicle simulation in evaluation of subway scheduling strategies (Case study of line one- Tehran subway)

نویسندگان [English]

  • Mohamad Hosein Dehnad 1
  • Alireza Noori 2
1 University of Qom
2 PhD in Road & Transportation, Manager at urban research and planning center of Tehran
چکیده [English]

Each variation in public transportation system has a direct effect on passengers travel time. It’s due to the integrated, direct and continuous relationship between passengers and public transportation system. In addition to, reduction in travel and waiting time for passengers will increase the use of public transport systems in a metropolitan. On the other hand, now a days, using simulation software, is one of the strongest and most acceptable tools for traffic analysis. In this study the AIMSUN (Advanced Interactive Microscopic Simulator for Urban and non-urban) and Legion software has been used for simulation of pedestrian travel time between a group of urban subway stations from Gheitarieh to Shahid Haqqani. The pedestrian flow in each station, waiting time, boarding, alight and travel time inside the vehicle has been considered too. According to the current schedule of trains, sum of the waiting time for pedestrian will be 15% more than the schedule with 5 minutes headway. Also the 4 minutes headway will cause the 45% decrease in passengers waiting time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transportation
  • Headway
  • Micro Simulation
  • Passenger waiting time